טיימר אלקטרוני לדאונים חופשיים

טיסנים חופשיים, כשמם כן הם – טסים באופן חופשי.
כל תחרויות של טיסנים חופשיים מבוססות על דבר אחד – זמן שהייה.
על קצה המזלג – מי שמצליח לגרום לטיסנו לשהות באוויר יותר זמן מהאחרים, זוכה בתחרות.
את הטיסנים הללו מאזנים כך שיצליחו להסתובב בתוך טרמיקה – זרם אוויר חם העולה כלפי מעלה,
ובזכות כך, יטפסו לגובה וישהו יותר זמן באוויר.

בתחרות יש הגבלת זמן מקסימום שאותה הטיסנים נדרשים לעבור, ולאחר מכן לנחות.
טיסן שיטוס בתוך טרמיקה עלול לעלות לגובה רב ולהיסחף ק"מ רבים ולהעלם.
לכן, לכל טיסן יש מנגנון נחיתה, או בלשון המקצועית, מנגנון צינוח.
מנגנון זה מתוזמן בהתאם לזמן המקסימום,
כך שהוא גורם לטיסן לצנוח אל הקרקע, ומפסיק לדאות בטרמיקה.

המנגנון הפשוט ביותר שקיים כבר עשרות שנים, הוא פתיל ששורף גומיה.
הפתיל עשוי מבד מיוחד, ודולק בקצב איטי של כ-1 ס"מ לדקה, בדומה לסיגריה.
הגה הגובה בטיסן מחובר לשתי גומיות המושכות לכיוונים מנוגדים.
האחת מושכת אותו למצב צינוח, והשניה למצב טיסה.
הגומיה שמושכת למצב טיסה מושכת חזק יותר,
ולכן הגה הגובה נמצא במצב טיסה.
את הפתיל מחברים לגומיה זו, וברגע שהפתיל שורף אותה והיא נקרעת,
הגומיה השניה מצליחה להקפיץ את הגה הגובה למצב צינוח.

IMG-20170508-WA0001 (1)

 

 

 

 

 

יש כמה חסרונות לשימוש בפתיל – למשל – התעסקות באש.
פתיל בוער עלול ליפול מהטיסן ברגע הצינוח,
ולכן חובה לאבטח אותו שישאר מחובר לטיסן גם לאחר הצינוח.
לעיתים הטיסן צונח על הפתיל ואז עלול להגרם לטיסן נזק.
התזמון של הפתיל אינו מדוייק, ולכן טיסן שהיה אמור לטוס למשל 2 דקות,
עלול לטוס 2:30 דקות למשל.
נדרש מלאי של פתילים, מפני שהם מתכלים כמובן.

פתרון מודרני יותר הוא הטיימר המכאני.
מדובר על מנגנון שמורכב מקפיץ וגלגלי שיניים.
את הקפיץ מותחים בדומה לצעצוע של ילדים,
והמנגנון מסובב דיסקה במשך זמן קצוב.
הפעם הגה הגובה מחובר לזרוע המקובעת לדיסקה של הטיימר.
הדיסקה שמסתובבת, מחוברת לזרוע, וברגע שמגיע לזווית המתאימה,
הזרוע משתחררת מהנעילה, והגה הגובה יכול לקפוץ לצינוח.
מנגנון זה בטוח ומדוייק יותר, אך כבד בהרבה בגלל כל חלקי המתכת והמכאניקה המורכבת שבו.
בטיסנים גדולים זה פיתרון מצויין, אך בטיסנים קטנים וקלילים, זה פיתרון לא יישים.

 

IMG-20170508-WA0000

 

 

 

 

 

 

 

לאור התפתחויות טכנולוגיות בתחום הסוללות, ומזעור רכיבים אלקטרוניים,
פותח ע"י חבר המועדון ליאב הרשקוביץ,
הטיימר האלקטרוני

טיימר קטן וקל המיועד להחליף את הפתיל ואת הטיימר המכאני.
לטיימר יש שתי זרועות אשר עליהן מחובר חוט להט ניקל-כרום (נייכרום).
חוט זה מתלהט לחום גבוה לפרק זמן של שניה בלבד בהתאם לתזמון שהוגדר בטיימר.
על החוט מניחים את הגומיה "החזקה", והטיימר שורף אותה בדומה לפתיל,
ללא שימוש באש.
הטיימר עצמו שוקל פחות מ-1 גרם, וביחד עם סוללה קטנה,
המערכת שוקלת כ-2 גרם.
ניתן גם לחבר לטיימר מנוע סרוו במקום חוט נייכרום,
כאשר הזרוע של הסרוו תשמש כמנוף בדומה לטיימר המכאני.
פיתרון זה מעט נוח יותר לשימוש, כי לא נדרש מלאי של גומיות,
אך כבד יותר ומתאים לטיסנים גדולים יותר.

סרטון המראה את הטיימר בפעולה על דאוני P-30 דאונים חופשיים המונעים בכח גומי
בקישור הבא: https://www.youtube.com/watch?v=Nuul-xh-ZrE

https://www.facebook.com/LiavsElecProjects/videos/1155450414560629/

IMG-20170508-WA0005

 

 

 

 

 

הטיימר האלקטרוני על דאון של חניך במועדון שלנו:

https://www.facebook.com/rsht.aeroclub/videos/1118628281615962/

Elec_timer_p30

Bookmark the permalink.

Comments are closed.