סוגי טיסנים

מהם סוגי הטיסנים הנפוצים ?
קיימים סוגים שונים של טיסנים הנחלקים לענפים ומחלקות שונות.
לאור ההתקדמות ושינויים טכנולוגיים מתרחבים הענפים ומוספות מחלקות טיסנים עם הזמן.
הטיסנים נחלקים באופן עקרוני לשלושה ענפים נפרדים:

1. טיסנים חופשיים – מאופיינים בכך שטיסתם אינה נשלטת בצורה ישירה על ידי המטיס. כלומר, מאותו רגע בו משחרר המטיס את הטיסן, אין לו יכולת שליטה על הטיסן והטיסן פועל אך ורק על פי האיזונים והקיזוזים שהוגדרו מראש. המטרה העיקרית היא זמן שהיה באוויר.

D-2

g-2

 

 

 

 

 

 

 

2. טיסנים נהוגי רדיו – מאופיינים בכך שטיסתם נשלטת על ידי המטיס בעזרת גלי רדיו. כלומר, בהם למטיס יש שליטה על הטיסן בעזרת משדר רדיו המשדר מידע אשר נקלט על ידי מקלט בטיסן אשר משפיע על מנועים קטנים אשר משפיעים על הגאי הטיסן, המנוע ועוד. קשר זה נשמר לאורך כל הטיסה ובעזרתם המטיס נוהג ושולט בטיסן. המטרות העיקריות הן תרגילי אירובטיקה, מהירות, נחיתות דיוק, תזמון משימות ו- Free-Style.
R-f3jR-f3kR-1R-f5j

 

 

 

 

 

 

בכל ענף יש מחלקות שונות (לא נוכל להציג פה את כולן, משום שהן רבות מאד וכוללות תתי מחלקות וכדומה) פירוט נוסף ניתן למצא באתר מחלקות ה- FAI העולמי.
בעצם ההגדרה של מחלקה כבינלאומיות למעשה מוגדר שקיימות בהן תחרויות ואליפויות בינלאומיות כגביע העולם, אליפות אירופה, אליפות אמריקה ואליפות העולם.

 

 

3. טיסנים נהוגי כבלים – מאופיינים בכך שטיסתם נשלטת בצורה ישירה על ידי כבלים המוחזקים על ידי המטיס. כלומר, בהם למטיס יש שליטה על הטיסן בעזרת ידית המחוברת לכבלים דקים המתוחים בינו לבין הטיסן לאורך כל טיסתו ובעזרתם הוא משנה את הגאי הטיסן ובכך נוהג ושולט בטיסן. המטרות העיקריות הן תרגילי אירובטיקה, קרבות אויר, מהירות ומירוץ צוותים.

Cable

 

 

 

 

 

 

המחלקות הנפוצות הן:

טיסנים חופשיים

דאונים חופשיים – ללא כל מנוע 

  1. טיסן דאון חופשי – F1A – Nordic – (ד-2) – טיסן המוזנק לאויר בעזרת חוט הטסה באורך של 50 מטר ומרגע שחרורו גולש באופן חופשי. מחלקה בינלאומית, מוטת הכנפיים 200-260 ס"מ, משקל כ- 410 גרם. סרטון עם אלוף עולם לשעבר, עוד סרטון וסרטון עם מצלמה על הטיסן במהלך טיסה.
  2. טיסן דאון חופשי – F1H – (ד-1) – טיסן המוזנק לאויר בעזרת חוט הטסה באורך של 50 מטר ומרגע שחרורו גולש באופן חופשי. מחלקת פנים ארצית, מוטת הכנפיים 110-160 ס"מ, משקל כ- 210 גרם. סרטון וסרטון ממצלמה על הטיסן במהלך טיסה.
  3. טיסני מדרון – F1E – טיסן המוזנק לאויר בהשלכה ידנית מתונה, מול הרוח באזור שיפועי (מדרון הר), כולל מנגנון מיוחד לייצובם אל מול הרוח. מחלקה בינלאומית. סרטון.
  4. טיסני גילשון – טיסנים קטנים יחסית, המוזנקים לאויר על ידי השלכה ידנית חזקה או על ידי גומיה מתוחה בצורת קלע. סרטון של סניף רעננה.

טיסנים ממונעי גומי:

  1. טיסן חופשי ממונע גומי – F1B – Wakefield – (ג-2) – טיסן חופשי המשתמש בשחרור אנרגיה של רצועות גומי מפותלות לסיבוב מדחף המעלה את הטיסן לאויר ומשם ממשיך הטיסן לדאות כדאון. מחלקה בינלאומית, מוטת כנפיים 130-180 ס"מ, משקל הטיסן כ- 200 גרם ומשקל הגומי 30 גרם. סרטון, כמו גם סרטונים של מבט קדימה ומבט אחורה מהטיסן עצמו בזמן טיסה.
  2. טיסן חופשי ממונע גומי – F1G – (ג-1) – טיסן חופשי המשתמש בשחרור אנרגיה של רצועות גומי מפותלות לסיבוב מדחף המעלה את הטיסן לאויר ומשם ממשיך הטיסן לדאות כדאון. מחלקה פנים ארצית, מוטת כנפיים 100-140 ס"מ. סרטון
  3. טיסן חופשי ממונע גומי למתחילים – P-30 – טיסן חופשי המשתמש בשחרור אנרגיה של רצועות גומי מפותלות לסיבוב מדחף המעלה את הטיסן לאויר ומשם ממשיך הטיסן לדאות כדאון. מחלקה פנים ארצית, מוטת כנפיים כ- 80 ס"מ.
  4. טיסני פנים – ענף שלם בפני עצמו – העיקרי הוא – F1D – (פ-2) – טיסנים המונעים על ידי מדחף המסתובב כתוצאה משחרור אנרגיה של רצועות גומי מפותלות, מוטסים באולמות סגורים ושוקלים גרמים ספורים, מחלקה בינלאומית. סרטון

טיסנים חופשיים ממונעים:

  1. טיסן חופשי ממונע – F1C – טיסן חופשי המשתמש באנרגיה של מנוע בוכנה בגודל של עד 2.5 סמ"ק לסיבוב מדחף למשך 5 שניות בלבד, המעלה את הטיסן לאויר ומשם ממשיך הטיסן לדאות כדאון. מחלקה בינלאומית, מוטת כנפיים 200-280 ס"מ. סרטון
  2. טיסן חופשי ממונע – F1J – טיסן חופשי המשתמש באנרגיה של מנוע בוכנה בגודל של עד 1 סמ"ק לסיבוב מדחף למשך 5 שניות בלבד, המעלה את הטיסן לאויר ומשם ממשיך הטיסן לדאות כדאון. מחלקה פנים ארצית, מוטת כנפיים 140-200 ס"מ.
  3. טיסן חופשי ממונע – F1Q – טיסן חופשי המשתמש באנרגיה של מנוע חשמלי לסיבוב מדחף, המעלה את הטיסן לאויר ומשם ממשיך הטיסן לדאות כדאון. מחלקה פנים ארצית, מוטת כנפיים 140-200 ס"מ. סרטון

פרטים נוספים ניתן למצא ב"טיסנים חופשיים" בויקיפדיה

טיסנים נהוגי רדיו

  1. טיסני דאון להשלכה – F3K – טיסן דאון נהוג רדיו, מושלך לאוויר ידנית, לרוב בדומה להטלת דיסקוס, כשבמהלך טיסתו אמור המטיס לבצע משימות שהייה אך לעתים גם משימות אחרות. מחלקה בינלאומית. סרטון
  2. טיסני דאון שהייה – F5J – טיסן דאון נהוג רדיו, מוזנק לאויר בעזרת מנוע חשמלי, כשבמהלך טיסתו אמור להשלים טיסות שהייה. מחלקה בתהליך הפיכתה לבינלאומית. סרטון
    1. טיסני דאון שהייה – F3J – טיסן דאון נהוג רדיו, מוזנק לאויר בעזרת חוט או רצועת גומי ארוכה, כשבמהלך טיסתו אמור להשלים טיסות שהייה. מחלקה בינלאומית. סרטון
  3. טיסני אירובטיקה מדויקת – F3A – טיסן ממונע נהוג רדיו, כשבמהלך טיסתו אמור לבצע רצף מדויק ומתוזמן של תרגילי אירובטיקה. משקלו עד 5 ק"ג ומוטת הכנף עד 200 ס"מ. מחלקה בינלאומית. סרטון
  4. טיסן דאון מרובה משימות – F3B – טיסן דאון נהוג רדיו , מוזנק לאויר בעזרת חוט או רצועת גומי ארוכה, כשבמהלך טיסתו אמור לבצע סדרת משימות דיוק ותיזמון. מחלקה בינלאומית. סרטון
  5. מסוק אירובטיקה – F3C – טיסן ממונע מדחף עילי (מסוק) נהוג רדיו, כשבמהלך טיסתו אמור לבצע רצף מדויק ומתוזמן של תרגילי אירובטיקה. מחלקה בינלאומית. סרטון
  6. טיסן מהירות – F3D – טיסן ממונע נהוג רדיו, כשבמהלך טיסתו אמור לטוס מהר ככל האפשר בפרק זמן. מחלקה בינלאומית. סרטון

טיסנים נהוגי כבלים 

  1. טיסני מהירות – F2A – טיסן כבלים הממונע במנוע בוכנה עד 2.5 סמ"ק , נמדד למשך 9 הקפות וטס במהירות של כ-300 קמ"ש, מחלקה בינלאומית. סרטון
  2. טיסן אירובטי – F2B – טיסן כבלים הממונע במנוע בוכנה, כשבמהלך טיסתו אמור לבצע סדרת מתוכננת של תרגילי אירובטיקה מדוייקים ומתוזמנים. מחלקה בינלאומית. סרטון
  3. טיסני מרוץ צוות – F2C – טיסן כבלים אשר צריך להשלים טיסה של 10 ק"מ וטס במהירות של כ- 200 קמ"ש. המרוץ הוא צוותי משום שבאותו מעגל מתחרים עוד 2 צוותים במקביל ומכיוון שכמות הדלק היא רק עד 7 סמ"ק ואיש הצוות הטכני צריך לקלוט את הטיסן, לתדלק ולהניע אותו ומייד לשחררו בחזרה (מספר שניות). מחלקה בינלאומית. סרטון
  4. טיסני דו קרב – F2D – טיסן כבלים אשר מוטס כקרב בין צוותים כשהמטרה היא ל"קצוץ" סרט נייר המחובר לטיסני המתחרים ולהימנע מפגיעה בסרט שלך. מחלקה בינלאומית. סרטון

 

Comments are closed.